28 July 2016

PENGEDAR SHAKLEE JOHOR BAHRU : APAKAH ITU GMO?

PENGEDAR SHAKLEE JOHOR BAHRU : APAKAH ITU GMO?


APAKAH ITU GMO?

GMO, atau "organisma yang diubahsuai secara genetik," adalah tumbuh-tumbuhan atau haiwan yang telah secara genetik kejuruteraan dengan DNA daripada bakteria, virus atau tumbuh-tumbuhan dan haiwan lain. Ini kombinasi eksperimen gen dari spesies yang berbeza tidak boleh berlaku dalam alam mahupun dalam pembiakan silang tradisional.

Hampir semua GMOs komersil kejuruteraan untuk menghadapi penggunaan langsung racun herba dan / atau untuk menghasilkan racun serangga. Walaupun janji industri bioteknologi, tiada sifat-sifat GMO kini pada tawaran pasaran meningkat hasil, toleransi kemarau, pemakanan tambahan, atau apa-apa manfaat pengguna yang lain.

Sementara itu, bukti semakin bertambah yang menghubungkan GMOs dengan masalah kesihatan, kerosakan alam sekitar dan melanggar petani dan pengguna hak.

ADAKAH GMO ITU SELAMAT?

Negara-negara yang paling maju tidak menganggap GMOs selamat. Di lebih daripada 60 buah negara di seluruh dunia, termasuk Australia, Jepun, dan semua negara-negara di Kesatuan Eropah, terdapat sekatan yang ketara atau pengharaman secara terang-terangan kepada pengeluaran dan penjualan GMO. Di Amerika Syarikat, kerajaan telah meluluskan GMOs berdasarkan kajian yang dijalankan oleh syarikat-syarikat yang yang mengeluarkan produk GMO dan mengaut keuntungan. Semakin ramai rakyat Amerika bertukar dan memilih untuk  keluar daripada eksperimen GMO.

ADAKAH GMO DIANGGAP PERKARA BIASA?

Di Amerika Syarikat, dianggarkan sebanyak 80% produk GMO daripada makanan diproses konvensional.

APAKAH KESAN GMO TERHADAP ALAM SEKITAR?

Lebih 80% daripada semua GMOs berkembang di seluruh dunia untuk toleransi rumpai. Hasilnya, penggunaan racun rumpai toksik seperti Roundup telah meningkat 15 kali sejak GMO telah diperkenalkan. Tanaman GMO juga bertanggungjawab untuk kemunculan "rumpai super" dan "pepijat super: 'yang hanya boleh dibunuh dengan racun yang lebih toksik seperti 2,4-D (bahan utama dalam Agen Oren). GMO adalah satu sambungan langsung dari pertanian kimia, dan dibangunkan dan dijual oleh syarikat-syarikat kimia terbesar di dunia. Kesan jangka panjang GMO tidak diketahui, dan sekali dibebaskan ke alam sekitar organisma novel tidak boleh ditarik balik.

TANAMAN APA YANG DIUBAH SECARA GENETIK?

Majoriti jagung, kacang soya, kapas, canola, bit gula yang ditanam di Amerika Syarikat adalah GMO. 50% daripada betik ditanam di Hawaii adalah GM. Jumlah kecil, kuning "leher penjahat" dan skuasy zucchini juga GMO.

Sebanyak 15% daripada lembu di Amerika Syarikat disuntik dengan hormon pertumbuhan lembu yang diubah secara genetik yang dipanggil rBGH (rBST). rBGH diharamkan di banyak negara kerana kesan kesihatan yang negatif pada lembu.

BAGAIMANA UNYUK MEBGELAK BARANG GMO? 

    Elakkan makanan yang diproses mengandungi bahan-bahan daripada jagung, soya, canola, bit gula, dan kapas. Lebih daripada 70% daripada makanan yang diproses yang terdapat di kedai-kedai runcit dan restoran mengandungi bahan-bahan yang diperolehi daripada GE jagung, kacang soya, canola, dan kapas. Di samping itu, separuh gula yang digunakan dalam produk-produk makanan datang daripada gula bit GM.
   
    Carilah Bukan GMO  produk yang disahkan. Produk-produk makanan telah melalui program pengesahan yang ketat untuk mengurangkan risiko pencemaran GMO, memberi anda jaminan terbaik mereka bukan GMO.

 Makan organik.
- Membeli makanan organik juga menawarkan jaminan terhadap risiko kejuruteraan genetik kerana bahan-bahan GM adalah dilarang dalam pengeluaran organik.

Beli makanan tempatan.
- Tiada apa yang lebih baik daripada buah-buahan segar dan sayur-sayuran keluaran tempatan. Membeli sokongan petani tempatan dan menyimpan dolar makanan dalam masyarakat.

Menanam sendiri.
- Berkebun adalah hobi yang hebat, berkhasiat kepada badan, ingatan, dan tanah. Anda juga boleh mengambil bahagian dalam projek-projek pertanian bandar yang bercambah di seluruh negara.


Alhamdulillah semua bahan semulajadi yang terkandung di dalam produk SHAKLEE adalah bahan semulajadi NON-GMO dan diuji secara klinikal selama bertahun-tahun lamanya.

INGIN MENJADI SALAH SEORANG PENGGUNA SHAKLEE?
HUBUNGI SAYA SEGERA DAN DAPATKAN VITAMIN YANG ANDA PERLUKAN.

COD SHAKLEE AREA :
TAMPOI / TAMAN DAHLIA / TAMAN KEMAS / TAMAN CEMPAKA / DAMANSARA ALIFF / TAMAN PERLING / BUKIT INDAH / TAMPOI UTAMA / BANDAR BARU UDA / TAMAN JOHOR / KEMPAS / SETIA TROPIKA  / GELANG PATAH

 POS SETIAP HARI SEMENANJUNG MALAYSIA / SABAH SARAWAK

SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR

NURMALA SURATANNI
ID : 1224878
CONTACT NO : 013 2712089
www.duniacantikluna.blogspot.com
FB : Luna Moonfang
IG : LUNA.SHAKLEE

No comments:

Post a Comment